dinsdag 4 januari 2011

Wel eens Welkom in onze Winkel op een etalageruit zien staan?

Nog steeds zijn er ontzettend veel websites die beginnen met Welkom op onze website. Of iets soortgelijks. En dan staat dat ook nog zo prominent. Zonde, zonde, zonde. Want loopt u een winkel binnen waar Welkom in onze winkel op staat? Of loopt u een winkel binnen waar staat: De ambachtelijke bakker?



Ook voor zoekmachines is zo'n goede hoofdzin zo belangrijk. Daar moet minstens het belangrijkste kernwoord van de website in verwerkt staan. En wie verstand van de code achter de site heeft: natuurlijk met de H1-tag!

Daarnaast is deze zin erg belangrijk voor de marketing. Je kunt iemand er meteen mee triggeren, nieuwsgierig maken of juist gretig. Een welkomstwoord is volstrekt overbodig. De klant snapt echt wel dat hij of zij welkom op de website is. Dus bedenk een andere goede openingszin voor de homepage en verhoog daardoor de aantrekkingskracht van je website.

maandag 3 januari 2011

Doe maar gewoon

We hebben steeds meer mogelijkheden om allerlei technologieën toe te passen op onze websites. Maar uit de trends van 2011 blijkt dat we menselijkheid, betrouwbaarheid en authenticiteit op websites ook erg belangrijk vinden!

Tijdschriften kennen de kunst van verleiden al...

Een mooie inspiratiebron zijn tijdschriften. De copywriters en vormgevers zorgen voor een uitnodigende voorkant, zodat het tijdschrift je aandacht wel moet trekken. Het is natuurlijk wel van belang dat ze dan prominent in het schap te vinden zijn (vergelijk dat eens met jouw site, die natuurlijk wel goed vindbaar moet zijn op het web!).

Laten we eens naar een paar tijdschriften van dit moment kijken. Hoe doen zij dat dan?

Linda
Een zwart-wit voorzijde met een aantal prominenten op de cover.
Een verrassende combi van twee mensen interviewt elkaar (dj en snowboarder).
Er staat: Nooit meer om zes uur eten (Moeder de vrouw neemt de benen)

De laatste zin roept vragen op. Wat bedoelen ze? Hoe moet ik dit lezen? Het klinkt spannend en anders.
En dat probeert Linda steeds te doen. Spannend en anders zijn. Soms zelfs door juist het thema Gewoon te kiezen.

Elsevier
Stelt 2011 en het geld centraal. Dat is twee keer actueel. Want het nieuwe jaar is net begonnen en de economie is het gesprek van de dag. Daarbij wappert ook nog een vrolijk kijkende mevrouw met veel euro's. Het straalt positiviteit uit. Het suggereert dat je hier tips krijgt waar je ook echt iets aan hebt, waar je je voordeel mee kunt doen.



Margriet
De Margriet opent met de horoscoop voor het nieuwe jaar. Dat leeft ook op dit moment heel erg, want wat brengt het nieuwe jaar ons? Verder valt een artikel op: Moeders & Zonen. Moeders met zonen zullen meteen getriggerd zijn door deze tekst. Ze voelen direct herkenning.
Maar er staan meer oneliners. Door een aantal verschillende te noemen, wordt de kans vergroot dat iemand zich in een van de oneliners herkent vergroot.

101Woonideeën
Dit woontijdschrift heeft een prominente oneliner: Budget Binnenkijken. Slim. Na de dure decembermaand moet het allemaal wat minder. Ze proberen zo dat je toch dit tijdschrift koopt, want daarmee krijg je juist bespaartips. De foto is helemaal van het Feel-Good-type. Een mooie vrouw zit zeer comfortabel op haar bank met vele kussentjes en een hondje op haar schoot. Zo willen we er allemaal wel bij zitten!

Psychologie Magazine
De cover past mooi bij het decembergevoel. Donker met paars en sierlijke letters.
Daarbij wordt een artikel aangekondigd over Verbondenheid. Dat is natuurlijk het thema van december. Maar ook zij vinden Geld een belangrijk thema. Op de voorkant ook de volgende oneliners:
Geld besparen?
Maakt een miljoen gelukkig?
Dat leeft natuurlijk ook enorm in deze tijd waar de loterijen met miljoenen strooien...

Autoweek
De Autoweek moet natuurlijk actueel zijn. De nieuwste modellen mogen niet ontbreken. Er staat bijna altijd wel een droomauto op de voorzijde. Maar omdat dit vaak een droom is van mensen, mag de "gewone" auto niet ontbreken. Op de voorkant staan diverse auto's zodat de kans vergroot wordt, dat mensen hun eigen auto zien, of de auto waarvoor zij belangstelling hebben.

Wat kunnen wij hiermee op een website?
Zoals tijdschriften vechten om aandacht, mag een website ook vragen om aandacht. De website mag aantrekkelijk gepresenteerd worden, zodat men snel verder wil lezen. Je voelt je aangesproken door de inhoud van de site, het maakt je blij, want de website kan je ergens  mee helpen.
De vormgeving mag heel eenvoudig zijn, maar de sfeer moet goed zijn! Met oneliners kun je de aandacht trekken. En als je dan ook nog eens aansluit bij de actualiteit, dan spreekt het nog meer aan.

Een belangrijk onderscheid is er wel. Een website heeft - ook op de homepage -  tekst nodig om goed gevonden te worden. Dus zorg eerst voor belangrijke aandachtspunten, maar vergeet daaronder niet om ook een soort samenvattende tekst te plaatsen over de website zelf!

zondag 2 januari 2011

Wat is de aantrekkingskracht van jouw website?

Eerst had je gewoon een website nodig. En dat was dat. Maar toen kwamen er steeds meer websites en moest je ook gevonden worden op de megagrote WorldWideWeb. En nu geldt dat nog steeds, maar moet je website ook nog aantrekkingskracht hebben. Want online is men snel en kritisch. Hoe doe je dat eigenlijk? Hoe doen anderen dat?

Web van Aantrekking...

Met een knipoog naar de Law of Attraction. Omdat je nu eenmaal niet zonder dromen en wensen (of noem het een bedrijfsplan) een goede website kunt neerzetten... Je hebt vast een beeld voor ogen wat jouw website voor jou of je bedrijf kan betekenen. En het is goed om daarmee actief aan de gang te gaan. Want een goede website is steeds in beweging. Net als jouw bedrijf uiteraard.

Alvast even kort samengevat: Een aantrekkelijke website is een website die
a. gevonden wordt door zoekmachines
b. binnen 1 seconde duidelijk maakt waar de site over gaat
c. precies aansluit bij de doelgroep
d. triggert om er iets mee te doen (verder lezen, iets kopen, contact opnemen, enzovoort)
e. het de bezoekers makkelijk maakt om actie te ondernemen.