maandag 3 januari 2011

Tijdschriften kennen de kunst van verleiden al...

Een mooie inspiratiebron zijn tijdschriften. De copywriters en vormgevers zorgen voor een uitnodigende voorkant, zodat het tijdschrift je aandacht wel moet trekken. Het is natuurlijk wel van belang dat ze dan prominent in het schap te vinden zijn (vergelijk dat eens met jouw site, die natuurlijk wel goed vindbaar moet zijn op het web!).

Laten we eens naar een paar tijdschriften van dit moment kijken. Hoe doen zij dat dan?

Linda
Een zwart-wit voorzijde met een aantal prominenten op de cover.
Een verrassende combi van twee mensen interviewt elkaar (dj en snowboarder).
Er staat: Nooit meer om zes uur eten (Moeder de vrouw neemt de benen)

De laatste zin roept vragen op. Wat bedoelen ze? Hoe moet ik dit lezen? Het klinkt spannend en anders.
En dat probeert Linda steeds te doen. Spannend en anders zijn. Soms zelfs door juist het thema Gewoon te kiezen.

Elsevier
Stelt 2011 en het geld centraal. Dat is twee keer actueel. Want het nieuwe jaar is net begonnen en de economie is het gesprek van de dag. Daarbij wappert ook nog een vrolijk kijkende mevrouw met veel euro's. Het straalt positiviteit uit. Het suggereert dat je hier tips krijgt waar je ook echt iets aan hebt, waar je je voordeel mee kunt doen.



Margriet
De Margriet opent met de horoscoop voor het nieuwe jaar. Dat leeft ook op dit moment heel erg, want wat brengt het nieuwe jaar ons? Verder valt een artikel op: Moeders & Zonen. Moeders met zonen zullen meteen getriggerd zijn door deze tekst. Ze voelen direct herkenning.
Maar er staan meer oneliners. Door een aantal verschillende te noemen, wordt de kans vergroot dat iemand zich in een van de oneliners herkent vergroot.

101Woonideeën
Dit woontijdschrift heeft een prominente oneliner: Budget Binnenkijken. Slim. Na de dure decembermaand moet het allemaal wat minder. Ze proberen zo dat je toch dit tijdschrift koopt, want daarmee krijg je juist bespaartips. De foto is helemaal van het Feel-Good-type. Een mooie vrouw zit zeer comfortabel op haar bank met vele kussentjes en een hondje op haar schoot. Zo willen we er allemaal wel bij zitten!

Psychologie Magazine
De cover past mooi bij het decembergevoel. Donker met paars en sierlijke letters.
Daarbij wordt een artikel aangekondigd over Verbondenheid. Dat is natuurlijk het thema van december. Maar ook zij vinden Geld een belangrijk thema. Op de voorkant ook de volgende oneliners:
Geld besparen?
Maakt een miljoen gelukkig?
Dat leeft natuurlijk ook enorm in deze tijd waar de loterijen met miljoenen strooien...

Autoweek
De Autoweek moet natuurlijk actueel zijn. De nieuwste modellen mogen niet ontbreken. Er staat bijna altijd wel een droomauto op de voorzijde. Maar omdat dit vaak een droom is van mensen, mag de "gewone" auto niet ontbreken. Op de voorkant staan diverse auto's zodat de kans vergroot wordt, dat mensen hun eigen auto zien, of de auto waarvoor zij belangstelling hebben.

Wat kunnen wij hiermee op een website?
Zoals tijdschriften vechten om aandacht, mag een website ook vragen om aandacht. De website mag aantrekkelijk gepresenteerd worden, zodat men snel verder wil lezen. Je voelt je aangesproken door de inhoud van de site, het maakt je blij, want de website kan je ergens  mee helpen.
De vormgeving mag heel eenvoudig zijn, maar de sfeer moet goed zijn! Met oneliners kun je de aandacht trekken. En als je dan ook nog eens aansluit bij de actualiteit, dan spreekt het nog meer aan.

Een belangrijk onderscheid is er wel. Een website heeft - ook op de homepage -  tekst nodig om goed gevonden te worden. Dus zorg eerst voor belangrijke aandachtspunten, maar vergeet daaronder niet om ook een soort samenvattende tekst te plaatsen over de website zelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten